Geir-Hugo Nilssen

Mann på 52år fra Tromsø som har bodd i Bardu i 30 år. Er på flytting tilbake og har nå fått muligheten til å realisere en gammel drøm. Bakgrunnen er gleden av å være ute på tur i alle årstider. Har gjennom mange år drevet aktivt med langrenn, randonee (toppturer) og orientering. Starter fra Lindesnes 17 Januar 2010 og skall bruke under 90 dager til Nordkapp. Vil gå alene på ski med sekk. Følg min ferd, klikke på SPOT ikonet til venstre.

søndag 7. mars 2010

Dag 50. 6. Mars. Gressvasshytta - Okshornet ? - Umbukta. 16 km. ( + 10 km ?)

Våknet til ett nydelig vær. Tenkte jeg skulle prøve å nå toppen til Nord - Norges høyeste fjell Oksskolten på 1916 m. Gikk opp fra hytta over vannet og opp langs isbreen var ganske bratt skaret og iset opp mot toppen. Rett før jeg kom opp på kanten så kom skyene sigende fant det uforsvarlig å klatre de siste 180 høydemetrene alene måtte satt skiene igjen. Ned var det ett større problem med fjellski alene . Tittet over kanten på andre siden ned til den store Okstindbreen og fant en vei ned. Bratt måtte ta skiene av til jeg var nede på breen. Fra da og til jeg var med hytta ett fantastisk føre og ikke så bratt som der jeg gikk opp. Dette var en helt fantastisk dag. Den absolutt største dagen på hele min lange tur. Etter lunsj på hytta gikk turen videre til Umbukta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar